31 فوریه 2024- متفورمین معمولاً برای درمان دیابت بارداری استفاده نمی شود زیرا از جفت عبور می کند و ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که متفورمین می تواند همانند انسولین در درمان دیابت بارداری استفاده شود، به علاوه ی این که بسیار راحت تر است.

در حالی که اولین اقدام برای مدیریت دیابت بارداری (GDM) شامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی است، داروهای دیابت مانند انسولین نیز برای مدیریت این بیماری استفاده می شوند.

به طور سنتی، متفورمین به عنوان یک درمان اولیه برای GDM استفاده نشده است، زیرا این دارو می تواند از جفت عبور کند و بنابراین می تواند باعث هیپوگلایسمی نوزادی (قند خون پایین در هنگام تولد) شود. قرار گرفتن در معرض متفورمین در دوران بارداری نیز می تواند بر سلامت آینده نوزادان تأثیر بگذارد.

دکتر دیانا ایزاکس، مدیر آموزش در بخش فناوری دیابت در کلینیک کلیولند، گفت: "نگرانی متفورمین این است که به جفت می رسد. مطالعات نشان داده اند که کودکان متولد شده از زنانی که متفورمین مصرف کرده اند، در مقایسه با کسانی که متفورمین مصرف نکرده اند، دارای نرخ بالاتر دیابت و چاقی هستند."

متفورمین برای درمان دیابت نوع 2 تایید شده است، اما نه دیابت بارداری، بنابراین، استفاده از متفورمین دردیابت بارداری"خارج از برچسب" در نظر گرفته می شود، به این معنی که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، دارویی را تجویز می کند که FDA آن دارو را برای این بیماری خاص تایید نکرده است.

با این حال، نتایج یک مطالعه اخیر به نام SUGAR-DIP نشان داد که متفورمین به طور مشابه با انسولین برای دیابت بارداری موثر است، در حالی که راحتی و رضایت بیشتری را برای بیماران به ارمغان می آورد.

در مورد این مطالعه

کارآزمایی SUGAR-DIP شامل بیش از 800 زن باردار بود که تنها با رژیم غذایی قادر به کنترل بهینه ی سطح قند خون خود نبودند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به یکی از دو گروه تقسیم شدند: گروه اول متفورمین (در صورت نیاز با سولفونیل اوره یا انسولین) و گروه دوم فقط انسولین دریافت کردند. به طور متوسط، شرکت کنندگان حدود 33 سال سن داشتند و نزدیک به 60٪ سفید پوست بودند.

محققان عمدتاً بر روی پیامدهای نوزادی تمرکز کردند - به ویژه، نوزادانی که برای سن حاملگی بزرگ(LGA)  بودند، یا نوزادانی که وزن آنها بیش از حد انتظار برای تعداد هفته های بارداری بود. به دنیا آوردن نوزاد LGA خطر عوارض بارداری از جمله آسیب در حین زایمان را برای نوزاد و مادر و همچنین احتمال نیاز به سزارین را افزایش می دهد.

یافته های کلیدی این مطالعه

نزدیک به 24 درصد از مادرانی که تحت درمان با متفورمین قرار گرفتند، نوزادان LGA به دنیا آوردند، در مقایسه با 20 درصد در گروه درمان با انسولین. به عبارت دیگر، این مطالعه نشان داد که درمان متفورمین و انسولین از نظر پیامدهای نوزادی مشابه هستند.

با این حال، محققان چندین یافته ی امیدوارکننده برای سلامت مادر پیدا کردند:

 شرکت کنندگانی که متفورمین دریافت می کردند در مقایسه با کسانی که انسولین مصرف می کردند افزایش وزن کمتری داشتند.

 در حالی که هر دو گروه رضایت بالایی از درمان را گزارش کردند، شرکت‌کنندگانی که متفورمین دریافت می‌کردند در مقایسه با کسانی که انسولین دریافت می‌کردند، احتمال بیشتری داشت که درمان خود را به دیگران توصیه کنند و به درمان خود ادامه دهند. این می تواند به این دلیل باشد که متفورمین قرصی است که مصرف آن ساده است، در حالی که انسولین درمانی شامل چندین تزریق در طول روز است.

عوارض جانبی بیشتری در بین مادران تحت درمان با متفورمین در مقایسه با مادرانی که با انسولین درمان شده بودند گزارش شد، اگرچه عوارض جانبی جدی در هر دو گروه مشابه بود.

تحقیقات قبلی همچنین فواید متفورمین را برای دیابت در بارداری نشان داده است.

شاید شناخته شده ترین مطالعه، مطالعه ی "متفورمین در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در آزمایش بارداری(MiTy) " باشد که درمان با انسولین به تنهایی و انسولین به همراه متفورمین را در بین 500 زن باردار مبتلا به دیابت نوع 2 مقایسه کرده است.

به طور کلی، کنترل قند خون در گروهی که انسولین و متفورمین دریافت کردند، بهبود یافت و نوزادان کمتری با سن حاملگی بزرگ(LGA)  در مقایسه با گروهی که تحت درمان با انسولین به تنهایی بودند، داشتند. با این حال، نسبت بیشتری از نوزادان کوچک برای سن حاملگی (SGA) در گروه انسولین به همراه متفورمین در مقایسه با گروه تحت درمان با انسولین به تنهایی وجود داشت.

تجزیه و تحلیل بعدی شرکت کنندگان MiTy هیچ تفاوت قابل توجهی در BMI یا چربی تخمینی بدن در بین 283 کودک مورد مطالعه در 24 ماهگی نشان نداد. به گفته ی محققان دیابت بارداری، دکتر کلر میک و دکتر لورا کوسینسکی، این یافته ها اطمینان بخش است، زیرا نشان می دهد که مزایای متفورمین در زنان باردار بیشتر از خطرات آن است.

یک مطالعه ی جدیدتر که در ایرلند انجام شد، متفورمین را با دارونما مقایسه کرده و نشان داد که استفاده زودهنگام از متفورمین منجر به بهبودی در شروع انسولین یا کاهش سطح گلوکز ناشتا در سه ماهه سوم بارداری نمی‌شود. با این حال، شرکت‌کنندگانی که متفورمین دریافت کردند، بدون هیچ شواهدی دال بر افزایش زایمان‌های زودرس، افزایش وزن کمتری داشتند. علاوه بر این، گروه متفورمین 25 درصد کمتر به انسولین نیاز داشتند و در صورت نیاز به انسولین، این شرکت کنندگان در اواخر بارداری درمان با انسولین را آغاز کردند.

کلام آخر

در پایان، 20٪ از شرکت کنندگان SUGAR-DIP در گروه متفورمین نیاز به انسولین درمانی داشتند (علی رغم مصرف متفورمین به عنوان درمان اولیه). دکتر ایزاکس گفت: تحقیقات قبلی نشان داده است که حدود نیمی از زنان باردار که متفورمین مصرف می کنند، در نهایت به انسولین نیاز دارند.

علیرغم نقش اساسی انسولین در مدیریت GDM، فضا برای گزینه های درمانی بهتر وجود دارد. در حالی که انسولین درمانی شامل چندین تزریق روزانه، به علاوه آموزش و تنظیمات اضافی است، متفورمین یک داروی خوراکی است که مصرف آن ساده و محتاطانه است. بنابراین متفورمین پتانسیل کاهش استرس و انگ را برای بیماران دارد که می‌تواند منجر به استفاده مداوم‌تر از دارو و نتایج سلامت بهتر برای مادر و نوزاد شود.

دکتر ایزاکس افزود: از بسیاری جهات، ای کاش متفورمین به عنوان خط اول درمان توصیه شده بود، زیرا درمان با آن بسیار ساده‌تر از متقاعد کردن مردم به استفاده از انسولین است و همچنین شروع یک قرص در مقابل آموزش تکنیک تزریق، زمان انسولین، درمان هیپوگلایسمی و غیره بسیار آسان تر است.

در حالی که برای درک ایمنی و اثربخشی متفورمین در GDM به مطالعات گسترده‌تری نیاز است، این نتایج اهمیت در نظر گرفتن دیدگاه بیمار از جمله رضایت از درمان را برجسته می‌کند.

توجه داشته باشید که GDM یا دیابت بارداری به دیابتی اطلاق می شود که قبل از بارداری وجود نداشته و معمولاً پس از بارداری برطرف می شود. اصطلاح GDM در مورد افراد حامله ای که قبل از بارداری برای آنها دیابت تشخیص داده شده است، صدق نمی کند. درمان قبل، حین و بعد از بارداری برای زنانی که پیش از بارداری دیابت داشته اند، ضروری است.

منبع:

https://diatribe.org/metformin-hasnt-traditionally-been-used-gestational-diabetes-could-new-research-change-that